De 15 største fly i verden

11. marts 2024

Oversigt: De 15 største fly i verden efter maksimal startvægt (MTOW).

Fra gigantiske fragtfly designet til at transportere tungt og omfangsrigt gods over kontinenter til avancerede passagerfly, der kan bære hundredvis af mennesker over oceaner, har udviklingen af luftfartøjer været intet mindre end revolutionerende.

Denne liste over verdens største fly afslører et fascinerende udvalg af ingeniørvidundere, hvor hver især har sin egen unikke historie og formål. Flyene er klassificeret efter et nøglemål, der afspejler deres maksimale kapacitet: MTOW. MTOW står for “Maximum Takeoff Weight” og refererer til den maksimale vægt, hvormed et fly kan lette. Denne vægt inkluderer vægten af selve flyet, passagerer, besætning, last (både fragt og bagage), samt brændstof. At rangere fly efter deres MTOW giver en måde at sammenligne deres maksimale kapacitet på en standardiseret måde. Det er en indikator på, hvor stort og kraftfuldt et fly er, samt dets potentielle anvendelse i kommerciel, militær, eller specialiseret luftfart.

Flynavn MTOW
1 Antonov An-225 Mriya 640 tons
2 Stratolaunch 590 tons
3 Airbus A380 575 tons
4 Caspian Sea Monster 544 tons
5 Lockheed C-5 Galaxy 417 tons
6 Antonov An-124 402 tons
7 Boeing 747 378 tons
8 Boeing Dreamlifter 364 tons
9 Antonov An-22 250 tons
10 XB-70 246 tons
11 Airbus BelugaXL 227 tons
12 Boeing B-52 220 tons
13 Convair B-36 186 tons
14 Hughes H-4 Hercules (Spruce Goose) 180 tons
15 Airbus Beluga 155 tons

Antonov An-225 Mriya: 640 tons

Antonov An-225 “Mriya” (drøm på ukrainsk) troner på toppen af listen over verdens største fly målt efter MTOW og markerer sig som et enestående mesterværk inden for luftfartsteknologi. Med en MTOW på imponerende 640 tons, blev An-225 oprindeligt udviklet i Sovjetunionen i 1980’erne for at transportere rumfærgen Buran og andre tunge laster for det sovjetiske rumprogram. Det er det længste og tungeste fly, der nogensinde er bygget, og kun ét eksemplar af dette kolossale fly blev nogensinde færdiggjort.

An-225’s design bygger på Antonov An-124 Ruslan, men med betydelige forbedringer og udvidelser, herunder tilføjelsen af to ekstra jetmotorer, en forlænget krop og en forstærket vingekonstruktion med en dobbelt halefinne. Disse ændringer tillod Mriya at sætte flere rekorder for lufttransport, herunder rekorden for den tungeste last, der nogensinde er fløjet.

An-225’s hovedopgave har været at transportere overdimensionerede og super tunge laster, som ingen andre fly kunne håndtere, herunder industriudstyr, generatorer og militært udstyr. Dens enestående løftekapacitet har gjort den til et uvurderligt redskab i humanitære missioner, nødhjælpsoperationer og kommercielle fragtopgaver på globalt plan.

Til trods for dens unikke kapaciteter og den ikoniske status den har opnået blandt luftfartsentusiaster og i den bredere offentlighed, har den politiske og økonomiske udvikling efter Sovjetunionens sammenbrud begrænset mulighederne for at bygge flere eksemplarer eller udvikle lignende projekter. An-225 Mriya forbliver dog et symbol på menneskelig ingeniørmæssig ambition og evne til at skabe ekstraordinære løsninger på komplekse transportudfordringer.

2. Stratolaunch: 590 tons

Stratolaunch er det største fly i verden målt efter vingefang (117 meter) og det andetstørste fly målt efter MTOW. Flyet blev designet med det formål at fungere som en luftbaseret platform for lancering af satellitter ud i rummet. Det repræsenterer dermed en ny metode til at sende nyttelast i lav jordbane sammenlignet med traditionelle raketaffyringer.

Med en MTOW på omkring 590 tons, er Stratolaunch ikke kun imponerende i sin størrelse, men også i sit design. Flyet har to skrog (svarende til dem fundet på Boeing 747) og seks Boeing 747 motorer, hvilket giver den nødvendige kraft og stabilitet til at bære og lancere raketter fra luften. Dette unikke koncept tillader større fleksibilitet og effektivitet ved lanceringer af satellitter, da det kan undgå nogle af de logistiske og vejrrelaterede begrænsninger, der ofte påvirker traditionelle raketaffyringer fra jorden.

Stratolaunch foretog sin første flyvning den 13. april 2019. Flyets primære rolle bliver at transportere raketter til en bestemt højde, hvorefter de kan affyres for at nå deres bane omkring jorden, hvilket potentielt reducerer omkostninger og forberedelsestid for satellitmissioner.

Mens det stadig er i de tidlige faser af sin operationelle anvendelse, repræsenterer Stratolaunch et ambitiøst skridt fremad i rumfartsindustrien, der søger at ændre den måde, vi sender nyttelast til rummet på. Dens udvikling og succesfulde testflyvning markerer et betydeligt fremskridt i luftfarts- og rumfartsteknologi, som har potentiale til at åbne nye muligheder for forskning, kommunikation og udforskning af rummet.

3. Airbus A380: 575 tons

Airbus A380, kendt som verdens største passagerfly, indtager stolt tredjepladsen på listen over verdens største fly målt efter MTOW. A380 blev specifikt designet til at imødekomme behovet for højere kapacitet og længere rækkevidde i internationale lufthavne verden over. Med en imponerende MTOW på op til 590 tons, har A380 gjort det muligt for flyselskaber at transportere et stort antal passagerer på tværs af de allerlængste non-stop ruter.

A380’s debut i 2005 markerede en ny æra inden for kommerciel luftfart, takket være dens to fulde passagerdæk, der strækker sig langs hele flyets længde. Dette giver en passagerkapacitet på op til 853, skønt de fleste operatører vælger en mere typisk konfiguration med 500-600 passagerer for at inkludere premium klasser. Dens fire motorer og avancerede aerodynamik sikrer en effektiv og komfortabel flyvning over lange afstande.

Udover dens størrelse og passagerkapacitet, er A380 også kendt for sin bemærkelsesværdige støjreduktion og miljøvenlige teknologier, der mindsker både støj- og CO2-emissioner pr. passager. Disse innovationer har gjort A380 til et ikon inden for moderne luftfart, skønt dens succes har været blandet med udfordringer relateret til markedets skiftende dynamikker og præferencer for mindre, mere brændstofeffektive fly.

Selvom Airbus annoncerede afslutningen af A380-produktionen i 2019, på grund af svindende ordrer, fortsætter flyet med at tjene som et flagskib for flere af verdens førende internationale flyselskaber. Dets arv som et teknologisk vidunder og en milepæl i luftfartshistorien er uomtvistelig, og det vil fortsætte med at fascinere luftfartsentusiaster og passagerer i mange år fremover.

4. Caspian Sea Monster: 544 tons

Caspian Sea Monster, officielt kendt som “Ekranoplan KM” (Korabl Maket), indtager en unik position på listen over verdens største fly, da det faktisk mere nøjagtigt er klassificeret som et ekranoplan i stedet for et traditionelt fly. Ekranoplaner benytter et begreb der hedder ground effect, en aerodynamisk effekt der opstår, når et fartøj flyver tæt på vandoverfladen. Dette giver flyet en enestående løfte- og effektivitetsfordel ved lav højde over vand.

Sovjetunionen udviklede Caspian Sea Monster i 1960’erne som en del af dens forskning i ekranoplan-teknologi. Med en MTOW på omkring 544 tons, er Caspian Sea Monster det største og tungeste ekranoplan nogensinde bygget. Caspian Sea Monster var bevæbnet med missiler og var tiltænkt som en hurtig militær transportplatform, der kunne undgå radaropdagelse ved at flyve i lav højde lige over havoverfladen. Den havde en længde på 92 meter og var udstyret med otte jetmotorer monteret på det øvre skrog for at skabe den nødvendige løftekraft og fremdrift.

Selvom Caspian Sea Monster aldrig kom i operationel tjeneste og til sidst sank efter en ulykke i 1980, repræsenterer det et fascinerende kapitel i den kolde krigs luftfartsteknologi. Det stod som et vidnesbyrd om Sovjetunionens innovationer inden for alternative flykoncepter og har inspireret til fortsat interesse og forskning i ekranoplan-teknologi verden over. Eksemplarer og modeller af Caspian Sea Monster og andre ekranoplaner kan ses på visse museer, hvor de fortsætter med at fascinere og inspirere fremtidige generationer af ingeniører og designere.

5. Lockheed C-5 Galaxy: 417 tons

Lockheed C-5 Galaxy er et imponerende eksempel på amerikansk ingeniørkunst, som ligger nummer fem på listen over verdens største fly. Dette strategiske transportfly, som er designet og bygget af Lockheed (nu Lockheed Martin), har spillet en afgørende rolle i USA’s militære operationer over hele verden siden det første gang blev sat i tjeneste i 1970. C-5 Galaxy var designet til at transportere en bred vifte af tungt og stort udstyr, inklusiv tanks, helikoptere og store forsyninger, direkte til afsidesliggende baser over hele kloden.

Med en MTOW på op til 417 tons, er C-5 et af de største militærfly nogensinde bygget. Dets karakteristiske egenskaber omfatter en næse, der kan hæves for frontlastning, og et kæmpe lastrum, der kan åbnes bagtil, hvilket gør det muligt for køretøjer at køre direkte ind i og ud af flyet, og dermed væsentligt forbedre effektiviteten ved lastning og losning af gods.

C-5 Galaxy er udstyret med fire TF39-GE-1C turbofanmotorer, der giver flyet mulighed for at flyve over lange afstande med fuld last. Flyet har en maksimal rækkevidde på over 12.000 kilometer uden genopfyldning af brændstof, hvilket gør det til et vitalt aktiv for luftbrooperationer og global strategisk mobilitet.

Over årene er C-5 Galaxy blevet opgraderet flere gange for at forbedre dets ydeevne og pålidelighed. Disse opgraderinger omfatter blandt andet moderniseringen til C-5M Super Galaxy, som inkluderer nye, mere kraftfulde motorer, avancerede avionics-systemer og forbedret brændstofeffektivitet. Disse forbedringer har yderligere cementeret C-5 Galaxy’s status som en rygrad i det amerikanske militærs strategiske lufttransportkapacitet, og det forventes, at flyet vil fortsætte med at tjene i mange år fremover.

6. Antonov An-124: 402 tons

Antonov An-124 “Ruslan” er placeret som nummer seks på listen over verdens største fly målt efter MTOW. Dette ukrainsk designede fly, der første gang blev fløjet i 1982, var i mange år verdens største masseproducerede fragtfly, indtil det blev overgået af sin større “søskende”, Antonov An-225. An-124 er primært designet til at transportere tunge og omfangsrige laster, hvilket har gjort det til et uundværligt aktiv i både militære og civile operationer rundt omkring i verden.

Med en MTOW på op til 402 tons, kombinerer An-124 en imponerende løftekapacitet med evnen til at operere fra relativt korte landingsbaner, takket være dets robuste landingsgear og høje vingebelastning. Det er udstyret med fire kraftfulde jetmotorer og kan bære laster over lange afstande med en maksimal hastighed på op til 865 km/t.

An-124’s lastrum tillader transport af en bred vifte gods, fra militært udstyr og helikoptere til store industrielle maskiner og endda andre fly. Lugerne i både næsen og halen af flyet tillader “drive-through” lastning og losning, hvilket yderligere øger effektiviteten.

Ruslan har set bred anvendelse på globalt plan, ikke kun inden for militæret, hvor det har spillet en afgørende rolle i strategisk lufttransport, men også i kommerciel luftfragt, humanitære missioner og som en del af den internationale reaktion på naturkatastrofer. Dens fortsatte efterspørgsel skyldes ikke kun dets unikke kapaciteter, men også dets pålidelighed og alsidighed, hvilket gør An-124 til et af de mest imponerende fly inden for luftfartsteknologi.

7. Boeing 747: 378 tons

Boeing 747, ofte kaldet “Jumbo Jet”, er nummer syv på listen over verdens største fly målt efter MTOW. Siden dens første flyvning i 1969, har 747 revolutioneret luftfarten med sit ikoniske design, der inkluderer et fuldt dæk øverst i den forreste del af flyet, hvilket gør det til et af de mest genkendelige fly i verden. 747 blev designet til at være det første widebody passagerfly i verden og det har spillet en afgørende rolle i at gøre global luftfart mere tilgængelig for den bredere offentlighed.

Med en MTOW på op til 378 tons, kan 747 transportere hundreder af passagerer over interkontinentale afstande uden stop. Dens lange rækkevidde, store passagerkapacitet og evne til at operere fra de fleste større lufthavne, har gjort 747 til rygraden i mange internationale flyselskabers flåder gennem årtier.

Boeing 747 har også fundet anvendelse ud over kommerciel passagertransport, herunder som fragtfly (747 Freighter), VIP-transport (herunder den amerikanske præsidents Air Force One) og i specialiserede roller såsom NASA’s Shuttle Carrier Aircraft. Denne alsidighed har sikret 747’s fortsatte relevans i luftfarten, selv efterhånden som nyere, mere brændstofeffektive flytyper er blevet udviklet.

Til trods for at produktionen af nye 747-fly er planlagt til at ophøre, vil dens arv som en pioner inden for luftfart og som et symbol på menneskets stræben efter at forbinde verdenshjørnerne leve videre. Boeing 747 har ikke kun sat nye standarder for flystørrelse og passagerkomfort, men har også inspireret innovation og fremskridt inden for luftfartsindustrien.

8. Boeing Dreamlifter: 364 tons

Boeing 747 Dreamlifter, også kendt som Boeing 747-400 Large Cargo Freighter (LCF), er nummer otte på listen over verdens største fly målt efter MTOW. Dreamlifter er en specialbygget version af den berømte Boeing 747, specifikt designet til at transportere flydele til Boeing’s samlefabrikker rundt om i verden. Med sin unikke og modificerede struktur, som omfatter en enorm udvidelse af fragtområdet, skiller Dreamlifter sig ud med sit karakteristiske udseende og sin imponerende fragtkapacitet.

Dreamlifter har en MTOW på 364 tons, hvilket gør det muligt for flyet at transportere store og uhåndterlige flykomponenter som f.eks. sektioner af Boeing 787 Dreamliner’s krop og vinger. Denne kapacitet er afgørende for Boeings globale produktionsnetværk, hvor komponenter fremstillet forskellige steder i verden bliver transporteret til endelig samling i USA.

Med kun fire eksemplarer i drift, spiller Dreamlifter en nøglerolle i Boeings logistik og produktionseffektivitet. Dets design omfatter en unik bagdørs mekanisme, der tillader lastning af gods fra bagsiden, en funktion, der er sjælden blandt fragtfly og som maksimerer flyets evne til at håndtere usædvanligt store eller lange genstande, der ikke ville kunne passe i et traditionelt fragtfly.

Dreamlifter har derfor vist sig at være uvurderlig for Boeing, da det muliggør en mere fleksibel og effektiv samleproces for selskabets mest avancerede kommercielle jetfly, hvilket understreger den fortsatte innovation inden for luftfartsindustrien.

9. Antonov An-22: 250 tons

Antonov An-22 “Antei” er placeret som nummer ni på listen over verdens største fly målt efter MTOW. An-22 blev introduceret af det sovjetiske luftfartsselskab Antonov i 1965. Oprindeligt var flyets primære rolle militær lufttransport, især designet til at bære omfangsrige og tunge laster, der ikke kunne håndteres af andre flytyper på det tidspunkt.

Med en MTOW på 250 tons, er An-22 bemærkelsesværdig for sin massive størrelse og kraftfulde ydeevne. Flyet er udstyret med fire turbopropmotorer, der bidrager til dens imponerende løftekapacitet og flyveegenskaber. An-22 har et vingefang på 64,4 meter og var i stand til at operere fra uforberedte landingsbaner, hvilket gjorde flyet ekstremt værdifuldt for militære operationer i fjerntliggende områder.

An-22 spillede en central rolle i mange nøgleoperationer under den kolde krig, herunder transport af tropper, tungt udstyr og endda andre fly. Dets kapacitet til at transportere enorme mængder af gods over lange afstande med høj hastighed var uovertruffen for sin tid.

Selvom produktionen af An-22 blev stoppet i midten af 1970’erne, forbliver nogle enheder i operationel tjeneste, hovedsageligt gennem det russiske luftforsvar. Disse fly fortsætter med at udføre vigtige transportopgaver, som vidner om deres holdbarhed og den langsigtede værdi af deres design. An-22 har også optrådt i civile og humanitære roller, hvilket demonstrerer dens alsidighed og fortsatte relevans i moderne luftfart.

10. XB-70: 246 tons

North American XB-70 Valkyrie var et prototype bombefly udviklet for USA’s luftvåben i 1950’erne og 1960’erne. Det var designet til at udføre strategiske langdistance-bombetogter i Mach 3+ hastigheder. Det rangerer som nummer 10 på listen over verdens største fly målt efter MTOW. Med sit avancerede design og sin banebrydende anvendelse af materialer til at modstå de høje temperaturer genereret ved supersonisk flyvning, repræsenterede XB-70 Valkyrie spidsen af den kolde krigs teknologiske innovationer.

XB-70 havde en MTOW på 246 tons, hvilket gjorde det til et af de tungeste fly nogensinde bygget på det tidspunkt. Flyets mest karakteristiske træk var dets seks motorer, som var anbragt i en stor gondol under den centrale del af den deltaformede vinge, samt dens vingespids, der kunne vippes nedad for at forbedre stabiliteten ved høje hastigheder.

Projektet blev i sidste ende skrinlagt på grund af flere faktorer, herunder flyets sårbarhed over for nyere luftværnsmissiler og høje omkostninger. Kun to XB-70 prototyper blev nogensinde bygget. Den ene blev ødelagt i en tragisk kollision i 1966, og den anden står nu udstillet på National Museum of the United States Air Force i Dayton, Ohio.

Til trods for dens korte operative levetid, har XB-70 Valkyrie efterladt et varigt aftryk på luftfartshistorien. Det var et ambitiøst projekt, der skubbede grænserne for hvad der var teknologisk muligt på den tid, og mange af de teknologier og designprincipper, der blev udviklet til XB-70, har fundet anvendelse i senere flydesigns og i rumfarten.

11. Airbus BelugaXL: 227 tons

Airbus BelugaXL, officielt kendt som A330-743L, er en videreudvikling af den oprindelige Beluga transporter, der rangerer som nummer 11 på listen over verdens største fly. BelugaXL blev udviklet for at imødekomme Airbus’ voksende behov for lufttransportkapacitet, især for at transportere store flydele mellem produktionsstederne spredt over Europa. Den er baseret på Airbus A330-flyrammen, men med betydelige modifikationer for at øge lastekapaciteten.

Med en MTOW på 227 tons, repræsenterer BelugaXL en betydelig forøgelse i kapacitet sammenlignet med sin forgænger. Flyet kan bære mere last, både i vægt og volumen, hvilket gør det muligt for Airbus at transportere større sektioner af fly, såsom vingerne til A350 XWB, hvilket ikke var muligt med den ældre Beluga.

BelugaXL er let genkendelig på sin høje, buede pande, som giver flyet et hval-lignende udseende, der er endnu mere udtalt end ved den oprindelige Beluga. Dette særlige design maksimerer lastrummet og gør det muligt at indlæse store genstande gennem en åbning i fronten af flyet. Trods sin imponerende størrelse og kapacitet, er BelugaXL designet til at være ekstremt effektiv, hvilket delvis skyldes anvendelsen af de mere brændstofeffektive Trent 700 motorer fra Rolls-Royce.

BelugaXL fløj for første gang i juli 2018 og gik ind i operationel tjeneste i januar 2020. Flyets indtræden i flåden har været en milepæl for Airbus, da det giver virksomheden en afgørende forbedring af logistikkapaciteten og understøtter den fortsatte vækst og effektivitet i flyproduktionen. Med planer om at bygge i alt seks BelugaXL-fly, bekræfter Airbus sit engagement i at opretholde en førende position inden for luftfartsindustrien gennem innovativ logistik og transportløsninger.

12. Boeing B-52: 220 tons

Boeing B-52 Stratofortress, ofte blot kaldet B-52, rangerer som nummer 12 på listen over verdens største fly. Dette ikoniske amerikanske bombefly, som både er subsonisk og jetdrevet, har spillet en central rolle i USA’s forsvarsstrategi siden det først blev indført i 1955. B-52’s design er bemærkelsesværdigt for sin lange levetid og alsidighed, idet det har modtaget adskillige opdateringer gennem årene for at forblive operationelt relevant.

Med en MTOW på op til 220 tons, er B-52 i stand til at bære en bred vifte af våben, inklusiv konventionelle og termonukleare bomber, op til en maksimal bombelast på 31,5 tons. Dens otte jetmotorer er monteret i fire gondoler under de imponerende lange vinger, som har en vingefang på 56,4 meter. Denne konfiguration giver B-52 en bemærkelsesværdig rækkevidde på mere end 14.080 kilometer uden lufttankning, hvilket gør den til et globalt langdistancefly.

B-52 har været aktiv i en række konflikter, fra den kolde krigs afskrækkelsesmissioner til aktiv kamp i Vietnamkrigen, Golfkrigen, og i mere nutidige operationer i Afghanistan og Irak. Dets evne til at tilpasse sig nye teknologier og våbensystemer har sikret, at B-52 forbliver i aktiv tjeneste, selv flere årtier efter dets oprindelige indførsel, med planer om at holde flyet i drift indtil mindst 2050.

Dette bombeflys levetid og betydning understreger dets unikke sted i luftfartshistorien og dets fortsatte værdi for den globale sikkerhed. Som et af de længst tjenende militærfly i historien er B-52 et vidnesbyrd om amerikansk ingeniørkunst og en nøglekomponent i landets militære magt.

13. Convair B-36: 186 tons

Convair B-36 “Peacemaker” var en imponerende præstation i luftfartens historie, placeret som nummer 13 på listen over verdens største fly målt efter MTOW. B-36 var det største propeldrevne kampfly nogensinde bygget og tjente som en vigtig del af USA’s strategiske luftkommando fra slutningen af 1940’erne og ind i 1950’erne. Med sit primære formål som langdistance bombefly, var B-36 designet til at bære atomvåben dybt ind i fjendens territorium uden behov for mellemlandinger eller lufttankning.

B-36 havde et imponerende vingefang på 70,1 meter og en MTOW på 186 tons. Det unikke ved B-36 var dens seks stjerneformede stempelmotorer monteret bag på vingerne for at reducere luftmodstanden. Senere versioner inkluderede yderligere fire jetmotorer for at forbedre hastighed og højdekapacitet. Dette gjorde B-36 til et “hybrid” fly med både stempel- og jetmotorer, hvilket var usædvanligt for sin tid.

Peacemaker var bemærkelsesværdig ikke kun for sin størrelse og rækkevidde, men også for sin evne til at operere i højder over 12.000 meter (40.000 fod), hvilket gjorde det næsten umuligt at opsnappe for datidens jagerfly og luftværnsartilleri. B-36 var i stand til at flyve over 16.000 kilometer uden at genopfylde brændstof, hvilket gjorde det til en formidabel del af den amerikanske afskrækkelsesstrategi under den tidlige del af den kolde krig.

Til trods for dens imponerende egenskaber, blev B-36 til sidst forældet af hurtigere og mere effektive jetdrevne bombefly, som B-52 Stratofortress. Det blev derfor udfaset af det amerikanske luftvåben i begyndelsen af 1960’erne. I dag er flere eksemplarer af B-36 bevaret og udstillet på museer rundt om i USA.

14. Hughes H-4 Hercules (Spruce Goose): 180 tons

Hughes H-4 Hercules, bedre kendt som “Spruce Goose”, indtager en legendarisk plads i luftfartshistorien og er placeret som nummer 14 på listen over verdens største fly målt efter MTOW. Dette gigantiske fly blev designet og bygget af Hughes Aircraft Company under ledelse af Howard Hughes og Henry Kaiser, i et forsøg på at bidrage til Anden Verdenskrigs, ved at transportere tropper og materiel over Atlanterhavet, uden at være afhængig af skibstransport, som var sårbar over for tyske ubådsangreb.

H-4 Hercules er bemærkelsesværdig for sin enorme størrelse og for sin konstruktion primært i træ, på grund af restriktioner på brugen af metal under krigen. Trods sit kælenavn, “Spruce Goose”, var det meste af flyet faktisk lavet af birke, ikke gran. Med en vingefang på 97 og en MTOW på 180 tons, var Hercules designet til at kunne løfte en ekstraordinær last, herunder op til 750 fuldt udrustede soldater eller en komplet M4 Sherman tank.

H-4 Hercules fløj kun én gang, den 2. november 1947, med Hughes selv ved styrepinden. Flyet lettede fra vandet i Long Beach Havn, Californien, og fløj cirka en mil ved en lav højde. Selvom det aldrig gik i masseproduktion eller blev brugt operationelt – som oprindeligt tiltænkt – står det ene færdigbyggede eksemplar som et monument over ingeniørkunst, ambition, og den æra af luftfartshistorie, den repræsenterer.

I dag er H-4 Hercules udstillet på Evergreen Aviation & Space Museum i McMinnville, Oregon, hvor det fortsætter med at fascinere og inspirere besøgende med sin historie og sin imponerende fysik.

15. Airbus Beluga: 155 tons

Airbus Beluga, officielt kendt som A300-600ST (Super Transporter), indtager en 15. plads på listen over verdens største fly. Beluga er ikke blot bemærkelsesværdig for sin transportkapacitet, men også for sit unikke udseende, som har indbragt det kælenavnet “Beluga” på grund af ligheden med den arktiske hval med samme navn. Flyet blev specielt designet til at transportere overdimensionerede luftfragtgods og er en vital del af Airbus’ egen produktionslogistik, da det tillader hurtig og effektiv transport af flydele mellem forskellige produktionssteder i Europa.

Beluga skiller sig ud med sin alternative lastrumskapacitet, der kan rumme gods, som andre flytyper ikke kan håndtere. Dets voluminøse lastområde er placeret over cockpittet, hvilket giver flyet en høj og buet profil, der er optimeret for at maksimere lastrumsvolumen. Selvom Beluga ikke er det største fly målt på MTOW, spiller det en uundværlig rolle i flyindustrien, især for Airbus, ved at muliggøre effektiv transport af store og uhåndterlige flykomponenter som vinger og flykroppe.

Beluga blev først taget i brug i midten af 1990’erne og har siden været gennem flere opdateringer for at forbedre dets kapacitet og effektivitet. Den nyere version, BelugaXL, som bygger på Airbus A330-flyrammen, tilbyder endnu større kapacitet og har gradvist overtaget opgaver fra de ældre Beluga-fly, hvilket vidner om Airbus’ løbende bestræbelser på at optimere deres transportløsninger.