Hyper casual spil har oplevet en voldsom stigning i popularitet i løbet af de seneste par år.
Men hvad er det genren helt specifikt kan? Og hvad kommer det til at betyde for genren, at blockchain teknologi kommer ind over?
Flere af disse spil er begyndt at indeholde in-game økonomier, hvilket betyder at det rent faktisk er muligt at kunne tjene penge på dem. Hvad betyder det for konkurrencefordelene for platforme som Xon.Bet casino, der er underlagt strengere regler end disse spil? Det kan du alt sammen blive klogere på her!
Hvad er Hyper-Casual spil?
Hyper-Casual spil er en relativt bred betegnelse, der dækker over spil der blandt andet er:
- Meget lette at lære
- Typisk meget simple i deres design
- Kan spilles uden de helt store anstrengelser
Disse spil har typisk ikke nogen videre avanceret handling, og er derfor også nogle man ganske let kan hoppe ind og ud af som man har lyst, uden at man behøver investere for meget tid i sin gaming. Det er sagt på en anden måde, spil der er lette at gå til, og som er underholdende nok til at holde os beskæftiget i kort tid, men som i mange tilfælde ikke er videre komplekse.
Hvor populære er disse spil?
Som artiklen her indleder med, er disse spil blevet ekstremt populære i løbet af de seneste par år, hvilket man også kan se på Goldman Sachs’ 200 millioner dollar investering i franske Voodoo. Men i en verden hvor gaming altid har forsøgt at komme med så komplekse og avancerede spil som muligt, hvordan i alverden kan behovet for disse spil så opstå?
Svaret kan med fordel findes lige præcis i kompleksiteten. I dag er vores liv og dagligdag væsentligt mere komplekse end tidligere, ligesom mange af os også har mere travlt end vi har været vant til.
Derfor kan det for mange mennesker være svært at finde tiden til at spille de mere komplekse spil – særligt når man er på farten, og kun har sin mobiltelefon på sig. Her opfylder disse hyper-casual spil et kæmpe hul i markedet, ved at levere øjeblikkelig on-demand underholdning, uden alt for meget man skal forholde sig til.
Hvad kan Blockchain bidrage med?
Et af de aspekter der især har skabt hype omkring hyper casual spil har været inkorporeringen af blockchain teknologi, som giver spillere et økonomisk incitament til at spille spillene. Dette kan for eksempel være i form af at spillerne kan optjene kryptovaluta mens de spiller, blive belønnet med eksklusive NFT’er der kan sælges, eller på anden måde opnå lukrative fordele.
Takket være blockchain behøver disse spil ikke nogen KYC (eller, i hvert fald ikke rent TEKNISK) eller nogen betalingsoplysninger, men du kan bare oprette dig og begynde at spille – og optjene kryptovaluta. Og når man sammenholder dette med den simple filosofi der udgør hjørnestenen af hyper-casual konceptet, er det ikke svært at se hvorfor dette kan appellere til spillere.
Hvilke udfordringer er der ved et blockchain spil?
Nogle af udfordringerne berørte vi kort ovenfor i artiklen. Blockchain spil er utroligt svære for myndighederne at stoppe og regulere – særligt hvis de er korrekt decentraliserede. Og det kan potentielt skabe et “vilde vesten” scenarie hvor der kan sås tvivl om trygheden for spillerne.
Mangel på KYC
At spil hvor du kan tjene penge kan lanceres uden behov for KYC er selvsagt en torn i øjet på mange lovgivere, der ønsker at have nøje kontrol og overvågning af deres borgeres krypto indtægter. Og selvom det ganske rigtigt (for det meste) kræver KYC at kunne udbetale sine penge fra spillet til sin bankkonto, kommer man ikke udenom at kryptovalutaen i sit isolerede miljø kan gå ubemærket hen.
Men det er ikke kun lovgiverne, dette kan være problematisk for. Det kan også skabe miljøer hvor spillere er i risiko for at blive snydt og scammet – lige netop fordi der ikke er nogen lovgivning på området.
Er casinoernes plads truet?
Man kan på mange måder sammenligne hyper-casual spil med slots spil på online casinoer, og i årevis har disse spil udfyldt præcis det marked som den nye generation af hyper-casual spil forsøger at udfylde i dag – men med et par vigtige forskelle.
Først og fremmest er casinoer underlagt strenge licenskrav, som både er der for at sikre at der bliver betalt skat af gevinster, men også at spillerne ikke bliver snydt når de skal udbetale deres midler – og at spillene naturligvis også er programmeret til at være fair.
På disse blockchain spil er der ikke samme kontrol, og da der ikke er nogle licenskrav (fordi myndighederne primært ikke ved hvad de skal gøre med spillene endnu), kan dette skabe nogle unfair konkurrence krav for casinoerne, der er underlagt at skulle investere masser af penge til både likviditetskrav og sikker infrastruktur.
Dette er i sig selv et problem for casinoerne, men kan også blive et problem for spillerne, hvis de i højere grad bliver lokket af usikre blockchain spil.